Köpvillkor

  1. Allmänna Villkor Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) tillämpas på alla beställningar som kunden (nedan kallad ”du”) gör av produkter via www.sovrum.se genom vår webbshop.

För att genomföra ett köp hos oss måste du godkänna Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder du dig att följa dessa och bekräftar att du är informerad om vår hantering av personuppgifter.

Hänvisningar i Villkoren till ”vi” avser Sovrum.se, med organisationsnummer XXXX-XXXXXX.

Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra Villkoren utan förhandsavisering. Vid beställning gäller de Villkor som godkänts vid köptillfället.

Har du frågor om oss eller Villkoren, vänligen kontakta oss via vårt kontaktformulär.

Vi tackar för att du väljer att handla hos oss!

  1. Beställningsprocess För att beställa från vår webbshop måste du vara minst 18 år.

Priserna i vår webbshop inkluderar mervärdesskatt men exkluderar fraktkostnader.

Priserna kan variera mellan webbshop och fysisk butik. En orderbekräftelse skickas via e-post när din beställning tas emot. Kontrollera att orderbekräftelsen stämmer.

Ändringar i beställningen, som färg- eller fasthetsbyte, måste göras inom 48 timmar från beställning. Om en produkt inte kan skickas informeras du omgående. Har betalning redan skett, återbetalas motsvarande belopp.

Vi har rätt att ändra priser och sortiment utan föregående meddelande. Detta kan innebära ändring eller annulering av beställningar, även om orderbekräftelse är mottagen. Är du inte nöjd med en sådan ändring, har du rätt att avboka din beställning.

2.1 Utlandsbeställningar För närvarande hanterar vi endast leveranser inom Sverige.

  1. Betalningsalternativ 3.1 Klarna Betalningar hanteras via Klarna, där du kan välja mellan kortbetalning (Visa, Mastercard, Amex), Swish, faktura eller delbetalning. Se fullständiga villkor på Klarnas webbplats.

3.2 Presentkort/Värdecheck Presentkort eller värdecheck utställda av oss kan endast användas i våra fysiska butiker.

  1. Leveranstid Leveranstiden beräknas från det att vi bekräftat din beställning.

4.1 Sängar och tillbehör Leveranstid anges vid respektive produkt. En preliminär leveransvecka meddelas via SMS inom 2-7 dagar efter beställning.

4.2 Övriga sängtillbehör De flesta tillbehör finns på lager och skickas inom 2-5 dagar. Vid specialbeställningar kontaktar vi dig via SMS.

Kontakta vår kundservice vid frågor om din beställning, och uppge ditt ordernummer.

  1. Leveransalternativ 5.1 POSTPAKET Mindre paket levereras till närmaste postombud. Hämtas inom 7 dagar med legitimation. Pris: 99 kr (fraktfritt över 795 kr).

5.2 STANDARD Leverans till tomtgräns efter kontakt från leveransbolaget. Pris: 695 kr (fraktfritt över 795 kr).

5.3 SMIDIGT Hemleverans med inbärning. Leveransbolaget kontaktar dig för tidsbokning. Pris: 1195 kr.

5.4 PREMIUM Fullservice med montering. Produkterna packas upp, monteras och emballaget återvinns. Pris: 1495 kr.

5.5 TILLÄGG Retur av gammal säng vid leverans av ny. Pris: +700 kr.

5.6 Före leverans Se till att vägen är fri och framkomlig till leveransplatsen.

5.7 Under leverans Var hemma och nåbar under leveransen. Kontrollera att allt är intakt och rapportera eventuella skador till oss inom en vecka.

Observera att leverans till butik inte är möjlig. I vissa områden kan vi inte erbjuda alla leveransalternativ.

  1. Ångerrätt Du har 14 dagars ångerrätt enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerrätten gäller inte för förseglade varor av hygieniska skäl eller specialbeställningar.

Vid ånger, meddela oss skriftligen före ångerfristens utgång. Du står för returkostnaden. Återbetalning sker inom 15 arbetsdagar, exklusive fraktkostnaden.

  1. Avbeställning Vid avbeställning efter ångerfristens utgång kan vi kräva ersättning för kostnader relaterade till beställningen.
  2. Returer För returer, kontakta vår kundservice. Returkostnaden står du för om det inte är en reklamation.
  3. Garanti på sängar Särskild garanti gäller för ram- och resårbrott samt motorer i ställbara sängar. Garantitiden varierar beroende på märke och modell.

9.1 Garantin täcker inte: Felaktig användning, normalt slitage, skärmärken, repor, spänningsfel hos motorer, utomhusförvaring eller felaktig förvaring och vård.

  1. Reklamation Vid skada eller fel på produkt, kontakta oss. Vi avgör om reparation eller utbyte är lämpligt. Vid reklamation följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

10.1 Vid hemleverans Kontrollera varan vid mottagandet. Vid synlig skada, meddela chauffören.

10.2 Vid leverans via ombud Kontrollera varan vid utlämningsstället. Vid synlig skada, meddela ombudet.

10.3 Dold skada Meddela oss inom 24 timmar om skada upptäcks efter öppnat paket. Bifoga bilder på skadan.

  1. Personuppgifter Vi delar inte personuppgifter med tredje part utöver i kundservice syfte.
  2. Produktfakta och ansvar Vi ansvarar inte för felaktig information om produkternas funktion eller effekt. Vårt ansvar är begränsat till totalbeloppet för din beställning.
  3. Immateriella rättigheter Innehållet på sovrum.se är skyddat och får inte användas utan tillstånd från Sovrum.se.